Hoeveel slaap heb jij nodig?

Hoeveel slaap heb jij nodig?

Word jij ’s morgens topfit wakker of moet je echt even op gang komen? De een heeft voldoende aan vijf uur slaap per nacht en de ander kan echt niet functioneren als hij of zij de acht uur slaap per nacht niet haalt. Wil je bepalen hoeveel slaap jij nodig hebt, is het handig als je een aantal dingen  weet over slapen.

Een stukje geschiedenis over slapen

Wist jij dat in de Middeleeuwen de meeste mensen ’s nachts maximaal vier uur achter elkaar sliepen? Mensen gingen vroeg onder zeil, omdat het na zonsondergang onveilig was op straat. Midden in de nacht werden ze dan wakker, gingen een uurtje of twee wat doen in huis en sliepen dan weer verder. Ze sliepen dus in twee etappes. Dit slaappatroon werd doorbroken rond de 17e eeuw doordat er op steeds meer plekken straatverlichting kwam en mensen ook ’s avonds de straat op gingen en dus later in bed belandden. Tijdens de industriële revolutie werkten mensen wel twaalf tot veertien uur per dag. Hun slaap hadden ze echt aan 1 stuk door nodig. Tegenwoordig slapen we ook aan een stuk door, maar wordt het door alle aanbod op tv en internet verleidelijker om langer wakker te blijven.

ACTIE!
Vanaf 1.249,001.149,00

Slaap en je gezondheid

Voldoende slaap heeft een positieve invloed op je gezondheid. Goed slapen is net zo belangrijk als gezond eten en drinken. Terwijl jij slaapt, verwerken jouw hersens alle prikkels en activiteiten van de dag en zorgen ervoor dat alles weer optimaal functioneert als jij ontwaakt.  Te weinig slapen kan leiden tot bijvoorbeeld een vale huid, kringen onder je ogen en zelfs een depressie. Ook kan een tekort aan slaap leiden tot overgewicht. De hormonen die aangeven of je vol zit of honger hebt, raken verstoord, waardoor je ’s avonds honger krijgt en teveel gaat eten met alle gevolgen van dien. Dus wil jij lang en gelukkig leven, zorg dan dat je voldoende nachtrust krijgt.

Slaap en je leeftijd

Natuurlijk hangt de hoeveelheid slaap die je nodig hebt af van je leeftijd.  De algemene adviezen zijn als volgt: Als je net geboren bent, slaap je wel achttien uur per dag en rond je eerste verjaardag is dat zo’n veertien uur per dag. Kinderen van een jaar of tien hebben zo’n tien uur slaap nodig, pubers negen uur en volwassenen zes tot acht uur.

Slaap inhalen

Je kunt je tekort aan slaap inhalen en dat helpt echt. Dit kun je voor of na je verloren uurtjes slaap doen. Dus als jij weet dat je vrijdagavond heel laat in je bed zult belanden, kun je alvast vooruit slapen. Zo zul je die zaterdagmorgen minder last hebben van vermoeidheid. En als het onverwachts laat is geworden, ga je de avonden direct daarna wat eerder naar bed. Voor elk uur gemiste slaap zou je anderhalf uur slaap in moeten halen.

Slaap en je levensstijl

Werk jij de hele dag in de gezonde buitenlucht dan zul je ’s avonds makkelijk in slaap vallen en lang slapen.  Een goede hoeveelheid daglicht bevordert je interne klok. Aan het einde van de dag als het donker wordt, weet je lijf dat het tijd is om te slapen.  Zit jij daarentegen de hele dag binnen op kantoor met kunstmatig licht werkt dat interne klokje wat minder goed. Zorg dus dat je elke dag voldoende frisse buitenlucht krijgt. Dan val je lekker in slaap en geeft jouw lichaam zelf aan wanneer je voldoende geslapen hebt.

Om optimaal van de door jou benodigde uren slaap te genieten is het van groot belang dat je op het juiste bed en onder het juiste beddengoed slaapt. Slapen Online adviseert je graag over het bed en beddengoed die bij jou passen, zodat jij tijdens jouw uren slaap alleen maar hoeft te slapen.